KLINGER Belgium NV Everest Office ParkLeuvensesteenweg 250A 1800 VILVOORDE België |
Artikel Industrial Automation | Tekst Valérie Couplez | Beeld Ekkow Fotografie
Source: Industrial Automation
Wereldwijde marktleider, dat word je niet zomaar. Daarom investeert KLINGER Belgium voortdurend in productonderzoek om zijn uitgebreide gamma aan afsluiters, dichtingen, slangen … verder te verbeteren. Tegelijkertijd investeert het bedrijf in mensen om die topkwaliteit te vertalen naar de best mogelijke oplossingen voor klanten. Maak kennis met het team van KLINGER Belgium, dat industriële bedrijven elke dag helpt om efficiënter, veiliger en duurzamer te werken.
Het is een team van specialisten die kennis en ervaring naar de tafel brengen. Zij zijn van onschatbare waarde voor klanten.
Het verhaal van KLINGER begon 130 jaar geleden in Oostenrijk, met de ontwikkeling van een peiltoestel. Daarmee kwam het familiebedrijf tegemoet aan de noden van de lokale proces-industrie. Het vakmanschap breidde steeds verder uit, en in 1922 bereikte KLINGER een nieuwe mijlpaal: de eerste kogelkraan afsluiter. “Een product dat we nog altijd zelf produceren”, vertelt Manuel Sannen, managing director voor KLINGER Belgium. “Ook onze focus hebben we behouden: ons onderscheiden met oplossingen die verder gaan dan het klassieke aanbod. Alles wat niet standaard is, daarin blinken wij uit: denk aan toepassingen onder hoge druk, bij hoge temperaturen, in ATEX-omgevingen … Alles wordt uiteraard geproduceerd volgens de hoogste kwaliteitsnormen.”
Met net geen vijftig medewerkers vertaalt KLINGER Belgium het brede gamma aan producten naar concrete oplossingen voor klanten.
Anno 2024 is KLINGER actief in zestig landen, verspreid over de hele wereld. Het bedrijf telt 2.800 medewerkers en haalt jaarlijks een omzet van zo’n 650 miljoen euro. Als familiebedrijf hecht KLINGER bijzonder veel aandacht aan zijn unieke waarden: innovatiekracht, lokale in-vulling, excelleren, waarde voor de klant brengen, duurzaamheid en people spirit. “Vooral duurzaamheid zit in ons DNA. Onze producten vragen weinig onderhoud en worden gemaakt om lang mee te gaan. Bovendien helpen ze onze klanten om efficiënter en met minder verliezen te werken”, aldus Manuel Sannen. “Onze filters komen bijvoorbeeld terecht in toepassingen om water te recupereren en te hergebruiken. Onze dichtingen zorgen er dan weer voor dat media niet verloren gaan, en dat de gezondheid van mens en milieu niet in het gedrang komt. Tegelijk leveren we natuurlijk ook inspanningen om onze eigen impact op de omgeving te verlagen. Zo bestaat ons wagenpark uit hybride en elektrische wagens, bieden we fietsleasing aan, en vervangen we onze standaardlampen overal door ledverlichting. In 2023 stelde elke KLINGER vestiging een sustainability manager aan: zo kunnen we zien waar we staan en hoe we nog meer ons steentje kunnen bijdragen.”
De Belgische vestiging van KLINGER ontstond in 2019 uit het Brusselse bedrijf Achille Marchal, actief in dichtingen en afsluitingen. Met net geen vijftig medewerkers vertaalt KLINGER Belgium het brede gamma aan producten naar concrete oplossingen voor klanten. “KLINGER Belgium staat voor topkwaliteit. Maar ik ben vooral heel trots op mijn team van specialisten, en op de kennis en ervaring die zij naar de tafel brengen. Zij zijn van onschatbare waarde voor onze klanten”, gaat Manuel Sannen verder. “De komende jaren willen we groeien en onze organisatie uitbreiden. Daarbij blijven we altijd toegevoegde waarde bieden aan onze klanten: dat is wie we zijn.”
Wie vijf minuten aan tafel zit met de product-specialisten van KLINGER, wordt meteen ondergedompeld in een passie voor techniek. Allemaal zijn ze gespecialiseerd in hun eigen vakgebied: dichtingen, compensatoren, filtratie, fluid control-oplossingen, afsluiters voor stoom, proces-automatisering … Door samen te werken kunnen ze hun klanten het maximum aan toegevoegde waarde bieden. Technical manager David Dierickx: “We vertrekken altijd vanuit een concrete probleemstelling bij een klant. Je hebt specialisten nodig die weten wat onze producten kunnen, welke eisen een sector of toepassing stelt, en hoe het zit met certificaten en documentatie. Maar je hebt ook een (h)echt team nodig om al die parameters samen te leggen en daar technisch de beste oplossing voor te bedenken.” Dat maatwerk kunnen klanten steeds meer appreciëren, nu er steeds nieuwe technologieën bij komen om efficiënter te werken. “Met onze expertise en ervaring proberen we systematisch de processen van bedrijven te verbeteren. Onze klanten ontzorgen en hen een totaal-oplossing bieden, daar doen we het voor.”
Een mooi voorbeeld van zo’n oplossing op maat is de skid voor waterstof die de productspecialisten van KLINGER Belgium onlangs ontwikkelden. Elke Ghersin, product specialist Sealing: “Duurzaam werken en energie besparen zijn momenteel heel belangrijk voor onze klanten. Daarom zoeken we mee naar innovatieve oplossingen. In dit geval wilde een klant zijn oven om e-afval (elektronisch afval, red.) te verbranden niet meer op aardgas laten werken. Daarom bedachten we een oplossing op waterstof. We namen de engineering voor onze eigen rekening en bouwden ook zelf de installatie, automatisering incluis. Daarnaast deden we de nodige testen, bijvoorbeeld op de gasdichtheid van de dichtingen, zodat de klant zeker wist dat alles veilig zou werken. Dat stukje vertrouwen hebben bedrijven vaak toch nodig, want het gaat om flinke investeringen. De naam en reputatie van KLINGER zijn belangrijk in dat verhaal. Uiteindelijk hebben we de skid voor de installatie gebruiksklaar afgeleverd.”
Nu KLINGER Belgium in België een stevige basis heeft opgebouwd, is het tijd om te groeien. De eerste stap wordt de overname van het bedrijf Philippe Jans, een leverancier van duurzame rubberproducten voor industriële toepassingen. In 2023 werd de overname opgestart.
“Vanaf dag één was het een echte match”, bevestigt zaakvoerder Christophe Jans. “Ik was op zoek naar een partner om verder te kunnen groeien. Liefst een familiebedrijf met topproducten en kennis van zaken. KLINGER Belgium kon alles op mijn verlanglijstje afvinken.”
Ook voor KLINGER Belgium zelf is de overname een meerwaarde, omdat het bedrijf zijn portfolio verder kan uitbreiden. Manuel Sannen, managing director: “We bekijken altijd hoe we de dienstverlening naar onze klanten verder kunnen verbeteren. De stanserij waarover Philippe Jans beschikt is voor ons een zeer mooie toevoeging. In het service- en assemblagecentrum in Ranst snijden ze dichtingen op maat. Tot voor kort bestelden we die bij onze zusterbedrijven. Door dit in-house te hebben, kunnen we klanten sneller bedienen.”
Klanten die KLINGER Belgium contacteren voor een bestelling of een oplossing op maat, komen eerst terecht bij het team van key account managers.
“Het is onze taak om de vraag van de klant duidelijk af te bakenen”, zegt Frank Vanwynsberghe. “Bij eenvoudige bestellingen kan dat gewoon door het juiste product te selecteren. Is het wat complexer, dan gaan we ter plaatse een kijkje nemen. Wat houdt de toepassing in? Over welke materialen gaat het? Op welke problemen stuit de klant, en hoe vaak komen die voor? Als iemand een nieuwe kogelkraan bestelt omdat de vorige het na drie maanden begeven heeft, willen we achterhalen hoe dat komt. Alleen zo helpen we hen echt verder.”
Collega David Wallenus vult aan: “Daarbij houdt het team het vizier heel breed. Door niet te vertrekken vanuit producten, maar het hele proces in kaart te brengen, komen we tot betere, meer duurzame oplossingen. En dat is de basis voor een tevreden klant. We zien onszelf niet als een leverancier, maar als een partner. De klanten kennen hun processen, wij onze producten. Met ons team van specialisten zorgen we voor de toegevoegde waarde die KLINGER Belgium groot heeft gemaakt.”
Omdat beide bedrijven al voor de overname in dezelfde sector actief waren – denk aan sealing en dichtingen –, is de synergie tussen hen erg groot.
“We zijn kind aan huis bij dezelfde bedrijven, maar met andere producten. Dat biedt heel veel mogelijkheden voor cross selling”, aldus Christophe Jans. “Maar het belangrijkste is dat het zo goed klikt op het vlak van mentaliteit. We rekenen beiden op topteams van specialisten, die hun producten en hun markt door en door kennen. Wij bestaan dit jaar 75 jaar: het perfecte moment om vooruit te kijken en nieuwe opportuniteiten te zien. Voor onze klanten en medewerkers zal het er alleen maar op verbeteren. Met deze overname en samenwerking leggen we het fundament voor een mooie toekomst. Kennis en kwaliteit zullen daarin belangrijker dan ooit worden om tot een veilige en duurzame industrie te komen.”